Friday, September 23, 2011

Sportvasten

Vandaag begon ik met sportvasten.... nu zul je je afvragen 'wat is dat nu weer?'. Gelukkig kan ik daarvoor heel makkelijk een stukje tekst van Esther zelf gebruiken (zij plaatste dit op de blog van RunningRonald in reactie op een andere reactie), mijn sportvastencoach:

Sportvasten is geen dieet, dus zeker geen crash-dieet. Het is een korte trainingsprikkel van 10 dagen waarin een vast voedingsprotocol in combinatie met intensief sporten specifieke spiervezels (type 2a) geen suiker laat kiezen als brandstof maar vet. Dat is een proces wat fysiologisch te verklaren valt. Het maximale aantal van 3 sapvastendagen in combinatie met een compleet supplementenpakket zorgt ervoor dat het lichaam 1) goed voorzien wordt van vitaminen en mineralen en 2) juist niet de resultaten geeft van een crashdieet (namelijk verbranden van spieren, stressreactie van het lichaam ed).

Sportvasten leert het lichaam efficienter te laten omgaan met wat altijd voorradig is: vet. Sportvasten is zeker niet ongezond, wat een crashdieet wel is. De bloedsuikerspiegel wordt gestabiliseerd, cholesterol daalt, bloeddruk kan dalen en niet in de laatste plaats levert het een conditiewinst op.

Magische poeders bestaan, daar draait de hele afslankindustrie op. Magische poeders zul je niet in het sportvastenpakket aantreffen. Dat zijn hooggedoseerde multivitaminen en mineralen om het lichaam alles te geven wat het nodig heeft en het bevat aminozuren om spiermassa te beschermen, honger te onderdrukken en het lichaam te helpen vet te verbranden. Geen hocus pocus wat mij betreft.

Je hebt gelijk als je zegt dat een rondje hardlopen voor het ontbijt de vetverbranding stimuleert. Echter, als je dit gewend bent reageert je lichaam ook daar niet meer op. Sportvasten zorgt ervoor dat de vetverbranding een enorme boost krijgt en dit effect zet zich door na afloop van de kuur. Getuige de centimeters vetverlies van alle oud-deelnemers van sportvasten.

Onbekend maakt onbemind, de discussies over sportvasten worden op diverse sites heftig gevoerd, maar ik ben nog geen 1 sceptische reactie tegengekomen van iemand die sportvasten daadwerkelijk heeft geprobeerd. Bovendien -wetenschappelijk te verklaren of (nog) niet- er worden op sportief en gezondheidsgebied hele mooie resultaten behaald na een sportvastenkuur.

Nog meer informatie is te vinden op de site sportvasten.nl ....

Ik zal hier mijn ervaringen bijhouden, heb eigenlijk niet veel zin in negativiteit ... probeer het eerst zelf eens en dan kunnen we verder praten. Ik ben enthousiast geraakt na positieve berichten van gebruikers. Eerlijk is eerlijk, een belangrijk doel voor mij is het kwijtraken van een aantal (post operatieve) kilo's. Toen ik door mijn schouderoperatie van enorm veel sporten naar gedwongen niets doen ging, sloeg al snel de depressie toe, met de daarbij horende vreetbuien. Ik ben niet enorm te dik, maar die kilo's raak ik ondanks dat ik nu toch alweer flink sport niet kwijt. In plaats van 'niet te dik' wil ik weer 'slank' worden, ik denk dat sportvasten mij het zetje in de rug geeft.


Dag 1

05.00 De dag begint al vroeg. Ik kan niet meer slapen en lig een beetje te malen. OEPS, bedenk ik mij opeens, de urinetest die ik de avond ervoor had moeten doen was ik vergeten. Esther reageert al snel op mijn 'help'-tweet.... omdat ik geen vitamine C slik en mijn bloedsuikers dinsdag in orde waren, is het geen probleem.
07.00 Opstaan en de harde cijfers noteren: gewicht 67,7 kg; vetpercentage 20,9%, buikomvang 95 cm, omvang billen 105 cm.
07.30 Ontbijt met een handvol flinke pillen. Ik heb al bijna een halve liter water nodig om ze weg te krijgen. Dan volgt een sinaasappel en een appel.... die appel eet ik met moeite op, ik zit eigenlijk vol. Nog een glas vers sap en ik heb het gevoel dat ik geen hap meer kan eten, mooi!
09.30 In de loop van de ochtend drink ik een supplement, opgelost in 500 ml water
11.45 De stress slaat toe, ik moet Remco van school halen, dan staan mijn ouders vlak daarna op de stoep, er moet een bak sla weggewerkt worden, omkleden en om 13 uur moet ik op werk zijn. Het lukt allemaal, maar van even rustig zitten om te eten komt niet veel.
14.00 Ik ben de hele middag in touw om een bijeenkomst te leiden. Presentatie, discussie leiden, tijd in de gaten houden, belangrijke dingen noteren. Tussendoor neem ik steeds slokjes van het supplement, geen moment heb ik honger.
17.00 Met mijn gasten sta ik bij de borrel.... met een glas water. De wijn lonkt, maar dat doe ik uiteraard niet. Na afloop moet de zaal nog opgeruimd worden en ook de restanten van de borrel kunnen niet blijven staan. Ik vind het mooi geweest, wil nu snel naar huis!
18.15 Bij mijn ouders eet ik roerbakgroente met rijst, een hoeveelheid die ook meer dan genoeg is... wel mis ik een stukje kip!
19.00 Thuisgekomen eet ik de pistache nootjes en kleed ik me snel om om te gaan hardlopen. Een half uur hardlopen met HF tussen de 150 en 160. Daar zit ik al vrij snel en in de loop van het half uur moet ik steeds wat langzamer lopen om onder de 160 te blijven. Dat vind ik helemaal geen straf, want het is best pittig. Na iets meer dan een half uur ben ik thuis....
22.30 Dit stukje is klaar, mijn supplement van de avond is ook naar binnen, ik ga naar bed... morgenochtend weer vroeg op omdat Tessa vroeg moet voetballen. Al met al was dit een prima dag... op naar morgen!

2 comments:

RunningGerard said...

succes met sportvasten Marinka

jojoco said...

Leuk dat je een verslag bijhoudt! Ben heel benieuwd naar je ervaringen!

Succes morgen!